Senioren Yoga

Senioren Yoga is een specifieke vorm van yoga, afgestemd op de mogelijkheden en wensen van de individuele oudere. Bij het ouder worden kunnen klachten ontstaan zoals stijfheid in de gewrichten, verminderde circulatie en hoge bloeddruk. Het is daarom extra belangrijk om fit en gezond te blijven. Een zachte en veilige vorm van lichaamsbeweging zoals yoga is hiervoor uitermate geschikt. De oefeningen zijn mild en kunnen volledig aangepast worden aan ieders individuele wensen en mogelijkheden, door bijvoorbeeld gebruik te maken van de muur of een stoel.

We doen de oefeningen met aandacht en in een rustig tempo. Hierdoor wordt u zich bewuster van uw lichaam. Dit werkt door in het dagelijks leven, waarin u dan ook bewuster gaat bewegen.

De les is geschikt voor iedereen, man of vrouw, vanaf ongeveer 50 jaar. De les vindt plaats in een kleine groep (6-10 personen), zodat er aandacht is voor individuele aanpassingen van de oefeningen.

Onderdelen van de les zijn o.a

Iris den Hollander geeft yogales in amersfoort

 (Foto Jeroen Jumelet)

  • oefeningen om de gewrichten los te maken
  • ademhalingsoefeningen
  • oefeningen ter versterking van de houdingsspieren (yoga en pilates oefeningen)
  • rustige strekoefeningen
  • ontspannings- en meditatieoefeningen

De oefeningen worden staand, zittend en/of liggend uitgevoerd.

Wat zijn de voordelen van Senioren Yoga?

Deelname aan de lessen vergroot het concentratievermogen, verbetert de doorbloeding, maakt u bewuster van het eigen lichaam en leert u beter ontspannen. Andere effecten zijn het beter omgaan met stress, het vergroten van energie, het in balans brengen van inspanning en ontspanning en het aangeven van eigen grenzen. Nog een belangrijk aspect is dat yoga de fysieke balans verbetert, waardoor de kans om te vallen afneemt.
Door met plezier te bewegen, ook al zijn de bewegingen nog zo klein, gaat het bewegen soepeler en meer als vanzelf.